Nieuwsarchief

Helikoptervlucht vanaf Lelystad Airport

Toen ik woensdagmiddag in de trein zat vanuit Amersfoort kreeg ik een telefoontje van Tim. Of het mij wat leek om mee te vliegen in een helikopter vanaf Lelystad Airport... de volgende dag! Na wat dingen te hebben besproken moest ik zien te regelen dat ik vrij kon krijgen van mijn werk bij de groentewinkel (ik stond 's middags enkele uren ingepland). 's Avonds rond een uurtje of tien was het geregeld en kon ik eindelijk laten weten dat ik mee kon.

Nog geen etmaal later stond ik op het station van Wezep alweer te wachten op de trein naar Harderwijk. Daarvandaan zouden wij de bus pakken naar het vliegveld van Lelystad. Op het moment dat de stoptrein vanuit Zwolle vertrok kreeg ik telefoon: Tim was helaas te laat gekomen voor zijn trein, want die reed net voor zijn neus weg. Maar geen nood, ik kon al vast richting Harderwijk toe om een bus eerder te pakken. Dus op het moment dat de trein arriveert op ons mooie stationnetje, stap ik de trein in samen met Bart die ook in dezelfde richting moet. Na wat geneuzel ben ik al snel op het station van Harderwijk en krijg ik opnieuw telefoon van Tim: "De vader van de piloot haalt ons op vanaf het station, dus we hoeven niet met de bus. Je moet alleen op mij wachten, ik kom over een half uurtje aan." Zo gezegd, zo gedaan en dus was het even een half uurtje wachten op het frisse station.

Rond kwart over een stapt Tim uit de trein en we lopen samen naar de auto toe van de vader van de piloot. Onderweg babbelden we een beetje over hoe het vliegen echt in de familie zit en voordat we het weten zijn we alweer op het vliegveld. Daar ontmoeten we onze piloot en nemen de plannen door. Tim is treinenliefhebber en wil graag een onverbouwde koploper op de foto zetten bij de oude spoorbrug over de IJssel bij Hattem. Na dagenlang de zogenaamde 'omlopen' in de gaten te hebben gehouden wist hij precies in welke trein zo'n onverbouwde koploper zou zitten. Hij wilde voor een uniek plaatje gaan: een van de laatste oude koplopers, samen met de oude spoorbrug over de IJssel mét hoogwater. Een prachtige combinatie. Daarnaast wilde Tim ook graag nog foto's hebben van Broerenkerk in Kampen te samen met de hoge IJssel en het boemeltje op het station. Ook een unieke combinatie, omdat over enkele jaren van het spoorlijntje aldaar een lightrailverbinding wordt gemaakt met trams. De herkenbare en karakteristieke gele boemeltreintjes van de Nederlandse Spoorwegen verdwijnen daardoor uit het dagelijkse leven in Kampen.

Na het doorspreken van de plannen en de veiligheidsprocedures pakken we onze camera's en pakken we ons goed in met dikke jassen, handschoenen, sjaals en een muts. De deur van de helikopter was verwijderd zodat wij onbelemmerd foto's zouden kunnen maken vanuit de linkerkant van de helikopter. We stappen in de helikopter en de ervaren piloot (hij vliegt o.a. ook voor KLM toestellen van het type Boeing 747) loopt zijn checklist na. De motor gaat aan en slaat weer af. Ook bij poging twee gaat het nog niet helemaal soepeltjes. "Komt door de kou" was het commentaar. De motor moest eerst nog opwarmen alvorens we konden opstijgen. Na enkele minuten gingen we airborn en zaten we in de lucht. Op naar de treinen.

De tocht over de polders van Flevoland was al bijzonder op zich. Dronten trok aan ons voorbij en de eerste plaatjes van de Hanzelijn waren ook al weer gemaakt. Vlak voor het passeren van het Drontermeer kwam de tunnel ook nog aan onze rechterkant voorbij. Daarna arriveerden we boven Kampen. Precies volgens het plan van Tim komt de knalgele boemeltrein vanaf Zwolle aan op station Kampen. Nadat we een cirkeltje hebben gemaakt boven de stad krijgt Tim precies de shot die hij in gedachten had. De helikopter maakt weer een draai en we zetten koers richting Wezep.

Wat is mooier dan je eigen dorp op de foto zetten vanuit de lucht? Eigenlijk maar vrij weinig maar we moesten ons aan het plan van Tim houden. Dus was het wachten op de Intercity waar de onverbouwde koploper in zat. Al snel spot ik de trein en wijs Tim er op. We maken opnieuw een scherpe bocht waardoor de helikopter helemaal kantelt en je bijna loodrecht naar beneden kijkt. Met het ontbreken van de deur lijkt dat levensgevaarlijk maar door de middelpuntvliedende kracht wordt je in de helikopter geduwd (het effect is het zelfde als met een emmer water die je rond zwaait: het water blijft er ook in zitten). Met een snelheid van ongeveer 120 tot 140 kilometer per uur achtervolgen we de trein richting Zwolle. Onder en naast ons passeren Wezep en Hattemerbroek in een gigantisch tempo. De piloot neemt het 'gas' iets terug en laat iets meer afstand ontstaan tussen de helikopter en de trein. Vervolgens geeft Tim de opdracht om toch nog iets dichterbij te komen en opnieuw lukt het hem om de foto te maken die hij precies in gedachte had. Een knap staaltje van plannen, timing en geluk komt bij elkaar. Ik grijp de kans snel aan om een plaatje te schieten van de spoorbrug die snel onder mij door schiet.

Nog voordat we het weten vliegen we alweer boven het station van Zwolle alwaar vanaf Deventer een andere zeldzame onverbouwde koploper te zien is. Die trein wordt ook op de gevoelige plaat vastgelegd en vervolgens maken we weer een flinke scherpe draai richting Zwolle-Zuid waar Tim zijn huis op de foto zet vanuit de lucht. Daarna zetten we weer koers richting de Veluwe, alwaar ik nog even de kans krijg om Wezep vanuit de lucht op de foto te zetten. Uiteraard ontbreekt de Noordsingel daar niet in. ;) Vervolgens vlogen we via 't Harde en Elburg weer terug naar het vliegveld van Biddinghuizen. Onderweg zien we nog dat er een schaatswedstrijd op FlevOnIce gaande was, maar het tempo lag zo hoog dat ik niet kon zien of ze nou al gefinisht waren of nog door gingen.

Na het aanvliegen via de verplichte aanvliegroute zet de piloot de daling in en landen we na ongeveer 50 minuten vliegen weer op het vliegveld. Een prachtige vlucht die helaas maar al te snel voorbij ging. Times flies when you're having fun... letterlijk en figuurlijk! ;-)

Het is zeker niet de laatste keer dat ik foto's vanuit de lucht heb gemaakt. Omdat ik in dit geval minder betaalde dan Tim, had Tim de controle over hoe de vlucht verliep. Geheel terecht natuurlijk, maar daardoor heb ik niet alles van de Hanzelijn bij Hattem kunnen zien. Daarom zit ik er misschien nog aan te denken om van de zomer een ballonvaart te boeken, zodat ik nog eens de kans heb om de brug op de foto te zetten vanuit een andere hoek. Ondanks dat dat met een luchtballon lastiger is omdat je daarmee minder controle hebt, heb je wel minder snelheid waardoor het makkelijker is om foto's te maken. En de ervaring met de ballonvaart van twee jaar terug met Priveballon.nl uit Oosterwolde was goed, dus wie weet. :)

Desondanks was het een geweldige ervaring om zo te vliegen en zijn er hardstikke mooie foto's gemaakt. De foto's van Tim zullen voorlopig nog niet op internet te zien zijn, maar die van mij staan dus al wel op deze site. :)

Locatie 2 reacties 5.694x

Reacties (2)

TimVrijdag 21 januari 2011 – 16:03
Mooi verhaal!

Hans (Diemen)Vrijdag 21 januari 2011 – 18:49
http://www.weerwoord.be/includes/forum_read.php?id=1372991&tid=1372892


In 2023 hebben veel mensen mij gesteund met een donatie. Kan ik in 2024 ook op jouw steun rekenen?
Lees waarom donaties belangrijk voor mij zijn
Het nieuws via mijn Telegram kanaal: StefanVerkerkNieuws

Reageren

Naam:
Emailadres:
Jouw reactie:

Ingestuurde reacties worden voor publicatie op deze website gemodereerd. Reacties kunnen zonder opgaaf van reden worden geweigerd als deze als kwetsend kunnen worden ervaren, als het taalgebruik slecht is, indien de reacties reclame of privacygevoelige informatie bevatten of als de reacties niet aansluiten bij het onderwerp van het nieuwsartikel. Email adressen worden niet getoond bij de reacties.
Wat is het alarmnummer?
Anti-spam vraag
 
Verstuur reactie

Meer recent nieuws uit Lelystad:

Eurlings start bovenbouw Hanzelijn
Het weer in Wezep
Regen 8,2°C
Z 22,7km/h
4,6mm
Weerstation Wezep
Steun mijn werk
In 2023 hebben veel mensen mij gesteund met een donatie. Kan ik in 2024 ook op jouw steun rekenen?

Lees meer en doneer