Grote uitslaande brand verwoest kerkgebouw aan de Beekstraat in Epe

Het kerkgebouw van de Regenboogkerk in Epe is dinsdag door een grote uitslaande brand verwoest. De brandmelding bij het gebouw van de Gereformeerde gemeente kwam omstreeks vijf over half twaalf binnen bij de meldkamer van de brandweer. Er werd vrij snel opgeschaald naar middelbrand en grote brand, waardoor naast het korps van brandweer Epe ook de korpsen Oene, Elburg, Heerde, Nunspeet, Apeldoorn, Vaassen, Oldebroek en Terwolde werden opgeroepen. Toen de brandweer van Epe ter plaatse kwam, bleek al snel dat er geen redden aan was: de grotendeels uit hout uitgetrokken dakconstructie van het gebouw vatte enorm snel vlam en binnen korte tijd was het dak volledig door de vlammen verzwolgen.

De brandweer heeft volop ingezet op behoud van omliggende panden. Voor zover nu bekend zijn er geen gewonden bij de brand gevallen. Er zal verder onderzoek worden gedaan naar de oorzaak van de brand, maar er gingen op locatie al geruchten dat de brand mogelijk zou zijn ontstaan bij werkzaamheden op het dak. De woordvoerder van de brandweer kon dat tegenover De Stentor nog niet bevestigen, onderzoek van de brandweer en politie moet uitwijzen wat de oorzaak is geweest. Wel is op de foto's te zien dat er zowel op het platte dak als naast het gebouw rollen dakleer aanwezig zijn en er een brandblusser en emmer op het platte dak staan.

De omgeving van het pand is nog urenlang afgesloten geweest vanwege instortingsgevaar van het gebouw. Een sloopbedrijf is ter plaatse gekomen om het pand te slopen. Omdat de gemetselde gevels geen monumentale status hebben, mogen deze gesloopt worden, zo meldde de Veiligheidsregio Noord- en Oost Gelderland op Twitter/X. Er is geen asbest bij de brand vrijgekomen. Het aanwezige asbest in het pand is niet bij de brand betrokken geraakt.

Meer recent nieuws uit Epe:

Politie onderzoekt aantreffen overleden persoon in woning Epe: natuurlijk overlijden
Bestuurder snorscooter gewond bij vermoedelijk eenzijdig ongeval Heerderweg Epe
Dode in woning aangetroffen in Epe, buurtbewoners vermoeden geweldsincident
NW 4,7km/h