Nieuwsarchief –
In tegenstelling tot eerdere edities van dit tweejaarlijkse evenement was het weer niet altijd even gunstig om te kunnen ballonvaren. Op diverse dagen stond er te veel wind of was er sprake van regen. Een gevolg van de westcirculatie waar wij momenteel in zitten, waardoor het weer hier in Nederland ook zeer wisselvallig is. Het evenement vond plaats van 21 tot en met 30 juli, wat in theorie betekent dat als er elke ochtend en avond gevaren zou kunnen worden er ongeveer 18 momenten zijn waarop er gevaren kan worden als het weer wel gunstig is.
Dinsdagavond besloot onze piloot om gezien de windrichting en windsnelheid niet te gaan varen. Het bood een mooie kans om de omgeving wat te verkennen en wat foto's te maken van de teams die wel met een ballon de lucht in gingen. Zo kwamen we uiteindelijk uit in een vallei nabij het vliegveld waar diverse ballonnen aan de grond gezet werden.
Woensdagochtend stond de wekker alweer vroeg: om iets voor vijf uur 's ochtends was het gedaan met de nachtrust en gingen we richting het vliegveld voor de voor piloten verplichte weerbriefing. Het weer deze ochtend was gunstiger dan de avond ervoor en dus ging ook ons team met de ballon aan de slag. Ik werd deze ochtend ingezet als 'volger', wat betekent dat je na het opstijgen van de luchtballon de laatste zaken inpakt in de aanhanger om vervolgens achter de luchtballon aan te gaan en naar de landlocatie te rijden. En hier maakte ik direct kennis met een van de grootste 'nadelen' van dit gigantische evenement: omdat er zo ontzettend veel teams meedoen en er ook erg veel bezoekers op dit evenement afkomen, is het erg druk op de schaarse wegen rondom het vliegveld. Omdat het vliegveld ook nog eens in 'the middle of nowhere' ligt, komt zo'n beetje iedereen met de auto. Zo kwam het dus voor dat je bijna een uur in de file kwam te staan om het vliegveld af te komen, terwijl de luchtballon alweer aan de grond stond even verderop.
Woensdagmiddag hebben we enkele bijzondere locaties bezocht in de directe omgeving van onze verblijfslocatie. In de regio Lotharingen (Frans: Lorraine) is in de Eerste Wereldoorlog veel gevochten. In de regio zijn dan ook diverse begraafplaatsen en monumenten te vinden die hier aandacht aan besteden. Zo bezochten we Butte de Montsec, een Amerikaans oorlogsmonument boven op een heuvel bij het gehucht Montsec. Het biedt een prachtig uitzicht over de omgeving. Daarna zijn we eerst naar een Duitse begraafplaats geweest bij Bouillonville en vervolgens naar een Amerikaanse begraafplaats bij Saint Mihiel. Het verschil in beide begraafplaatsen is gigantisch. Het is overduidelijk welk land meer geld uit heeft gegeven aan aanleg en onderhoud van de begraafplaats...
Woensdagavond kon er weer gevaren worden. Wel duurde het even voordat de wind wat ging liggen, waardoor veel teams besloten rustig aan te doen. Uiteraard waren er ook genoeg ballonnen die al wel vroeg de lucht in gingen. Onze piloot besloot ook om rustig aan te doen en als een van de laatste te gaan varen. Dat leverde wel mooie foto's op, want dat gaf mij de kans om eerst vanaf het vliegveld foto's te maken en later ook vanuit de ballon. Opnieuw was het overigens een grote chaos op de wegen rondom het vliegveld, waardoor het volgteam ook pas veel later op de landingsplek aankwam.
Woensdagavond laat toen we weer terug waren van de ballonvaart en in ons huisje aan het napraten waren hoorden we buiten wat. Onze 'achterburen' haalde een modelballon tevoorschijn. Een bijzonder gezicht zo tussen de huisjes! Ook de toevallig in de buurt aanwezige Gendarmerie kwam nog even een kijkje nemen. Ook zij waren onder de indruk.
Donderdag en vrijdag kon er niet helaas gevaren worden vanwege het weer. Wind en regen gooiden roet in het eten. Voor mij zat het verblijf er vrijdagochtend op en ik keerde weer terug naar Nederland. Het smaakt in ieder geval wel naar meer... misschien over twee jaar weer?
Grand Est Mondial Air Ballons 2023: met honderden luchtballonnen de lucht in!
Eens in de twee jaar vindt er in het noordoosten van Frankrijk een bijzonder evenement plaats: Grand Est Mondial Air Ballons. Honderden luchtballonnen gaan dan de lucht in vanaf een vliegveld ten westen van Metz. Nadat ik al eerder twee keer in de winter naar Inzell afgereisd was om daar in de sneeuwlandschappen mee te helpen met Team Doornewaard (en uiteraard om foto's te maken) ben ik deze editie voor het eerst eens naar het noorden van Frankrijk afgereisd om dit evenement te bezoeken.In tegenstelling tot eerdere edities van dit tweejaarlijkse evenement was het weer niet altijd even gunstig om te kunnen ballonvaren. Op diverse dagen stond er te veel wind of was er sprake van regen. Een gevolg van de westcirculatie waar wij momenteel in zitten, waardoor het weer hier in Nederland ook zeer wisselvallig is. Het evenement vond plaats van 21 tot en met 30 juli, wat in theorie betekent dat als er elke ochtend en avond gevaren zou kunnen worden er ongeveer 18 momenten zijn waarop er gevaren kan worden als het weer wel gunstig is.
Dinsdagavond besloot onze piloot om gezien de windrichting en windsnelheid niet te gaan varen. Het bood een mooie kans om de omgeving wat te verkennen en wat foto's te maken van de teams die wel met een ballon de lucht in gingen. Zo kwamen we uiteindelijk uit in een vallei nabij het vliegveld waar diverse ballonnen aan de grond gezet werden.
Woensdagochtend stond de wekker alweer vroeg: om iets voor vijf uur 's ochtends was het gedaan met de nachtrust en gingen we richting het vliegveld voor de voor piloten verplichte weerbriefing. Het weer deze ochtend was gunstiger dan de avond ervoor en dus ging ook ons team met de ballon aan de slag. Ik werd deze ochtend ingezet als 'volger', wat betekent dat je na het opstijgen van de luchtballon de laatste zaken inpakt in de aanhanger om vervolgens achter de luchtballon aan te gaan en naar de landlocatie te rijden. En hier maakte ik direct kennis met een van de grootste 'nadelen' van dit gigantische evenement: omdat er zo ontzettend veel teams meedoen en er ook erg veel bezoekers op dit evenement afkomen, is het erg druk op de schaarse wegen rondom het vliegveld. Omdat het vliegveld ook nog eens in 'the middle of nowhere' ligt, komt zo'n beetje iedereen met de auto. Zo kwam het dus voor dat je bijna een uur in de file kwam te staan om het vliegveld af te komen, terwijl de luchtballon alweer aan de grond stond even verderop.
Woensdagmiddag hebben we enkele bijzondere locaties bezocht in de directe omgeving van onze verblijfslocatie. In de regio Lotharingen (Frans: Lorraine) is in de Eerste Wereldoorlog veel gevochten. In de regio zijn dan ook diverse begraafplaatsen en monumenten te vinden die hier aandacht aan besteden. Zo bezochten we Butte de Montsec, een Amerikaans oorlogsmonument boven op een heuvel bij het gehucht Montsec. Het biedt een prachtig uitzicht over de omgeving. Daarna zijn we eerst naar een Duitse begraafplaats geweest bij Bouillonville en vervolgens naar een Amerikaanse begraafplaats bij Saint Mihiel. Het verschil in beide begraafplaatsen is gigantisch. Het is overduidelijk welk land meer geld uit heeft gegeven aan aanleg en onderhoud van de begraafplaats...
Woensdagavond kon er weer gevaren worden. Wel duurde het even voordat de wind wat ging liggen, waardoor veel teams besloten rustig aan te doen. Uiteraard waren er ook genoeg ballonnen die al wel vroeg de lucht in gingen. Onze piloot besloot ook om rustig aan te doen en als een van de laatste te gaan varen. Dat leverde wel mooie foto's op, want dat gaf mij de kans om eerst vanaf het vliegveld foto's te maken en later ook vanuit de ballon. Opnieuw was het overigens een grote chaos op de wegen rondom het vliegveld, waardoor het volgteam ook pas veel later op de landingsplek aankwam.
Woensdagavond laat toen we weer terug waren van de ballonvaart en in ons huisje aan het napraten waren hoorden we buiten wat. Onze 'achterburen' haalde een modelballon tevoorschijn. Een bijzonder gezicht zo tussen de huisjes! Ook de toevallig in de buurt aanwezige Gendarmerie kwam nog even een kijkje nemen. Ook zij waren onder de indruk.
Donderdag en vrijdag kon er niet helaas gevaren worden vanwege het weer. Wind en regen gooiden roet in het eten. Voor mij zat het verblijf er vrijdagochtend op en ik keerde weer terug naar Nederland. Het smaakt in ieder geval wel naar meer... misschien over twee jaar weer?
Reageren
1.152x
In 2023 hebben veel mensen mij gesteund met een donatie. Kan ik in 2024 ook op jouw steun rekenen?
Lees waarom donaties belangrijk voor mij zijn
Lees waarom donaties belangrijk voor mij zijn
Het nieuws via mijn Telegram kanaal: StefanVerkerkNieuws
Reageren
Naam: | |
Emailadres: | |
Jouw reactie: | |
Ingestuurde reacties worden voor publicatie op deze website gemodereerd. Reacties kunnen zonder opgaaf van reden worden geweigerd als deze als kwetsend kunnen worden ervaren, als het taalgebruik slecht is, indien de reacties reclame of privacygevoelige informatie bevatten of als de reacties niet aansluiten bij het onderwerp van het nieuwsartikel. Email adressen worden niet getoond bij de reacties. |
|
Wat is het alarmnummer? Anti-spam vraag |
|
Meer recent nieuws uit Hageville:
Stefan Verkerk | |
info@stefanverkerk.nl | |
06 - 43 58 95 37 | |
@Stefanuzz | |
StefanVerkerkNieuws | |
StefanVerkerkNL | |
KvK: 08226541 |
Steun mijn werk
In 2023 hebben veel mensen mij gesteund met een donatie. Kan ik in 2024 ook op jouw steun rekenen?
Lees meer en doneer