Nieuwsarchief –
De vernieuwde overweg is nu een zogenaamde 'STRAIL overweg', waarbij de spoorstaven niet meer ingegoten zijn in de spoorwegovergang maar waarbij er tussen de spoorstaven rubberen platen zijn gelegd. De platen bestaan uit gevulkaniseerd, gerecycled rubber van oude autobanden. Voordeel van deze STRAIL overweg is dat het ook een stuk stiller is en voor minder trillingen zorgt. Dat is althans de verwachting van spoorbeheerder ProRail: in Dorst wordt momenteel een pilot uitgevoerd waarbij wordt onderzocht wat de effecten zijn van dit type overweg. Het type STRAIL overweg wordt overigens al meerdere jaren overal in Nederland toegepast en wordt steeds vaker gebruikt. Diverse andere overwegen in de gemeente Oldebroek waren al van STRAIL overwegplaten voorzien de afgelopen jaren.
Naast de overwegvernieuwing heeft aannemer Swietelsky Rail in opdracht van ProRail het spoor en de bovenleiding vernieuwd en zijn de perrons opgehoogd. Vanwege de werkzaamheden in en rond Zwolle rijden er nog tot en met maandag 20 juli geen treinen. Onder andere tussen Zwolle en Herfte aansluiting wordt de laatste hand gelegd aan de nieuwe dive-under. Met de nieuwe dive-under wordt het mogelijk voor treinen van en naar Meppel en van en naar Emmen om elkaar te ongelijkvloers kruisen, waardoor treinen niet meer op elkaar hoeven te wachten. Om dit alles mogelijk te maken moeten er ook op technisch vlak veel vernieuwingen worden doorgevoerd in de beveiligingssystemen in en rond Zwolle. Meer informatie over dit project (waar ik in opdracht van ProRail de foto's mag verzorgen) is te vinden op ProRail.nl.
Spoorwegovergang Stationsweg Wezep weer open: vernieuwde overweg stiller
De spoorwegovergang Stationsweg in Wezep is vrijdagavond weer open gegaan na de werkzaamheden die er deze week hebben plaatsgevonden. De Stationsweg was de hele werkweek afgesloten vanwege de vernieuwing van de spoorwegovergang. De oude overweg bestond uit een zogenaamde 'Harmelen overwegplaat', waarbij de spoorstaven met elastomeer ingegoten waren in de zware betonnen overwegplaten. In de afgelopen jaren zijn er enkele spoorstaafbreuken geweest bij deze overwegconstructie.De vernieuwde overweg is nu een zogenaamde 'STRAIL overweg', waarbij de spoorstaven niet meer ingegoten zijn in de spoorwegovergang maar waarbij er tussen de spoorstaven rubberen platen zijn gelegd. De platen bestaan uit gevulkaniseerd, gerecycled rubber van oude autobanden. Voordeel van deze STRAIL overweg is dat het ook een stuk stiller is en voor minder trillingen zorgt. Dat is althans de verwachting van spoorbeheerder ProRail: in Dorst wordt momenteel een pilot uitgevoerd waarbij wordt onderzocht wat de effecten zijn van dit type overweg. Het type STRAIL overweg wordt overigens al meerdere jaren overal in Nederland toegepast en wordt steeds vaker gebruikt. Diverse andere overwegen in de gemeente Oldebroek waren al van STRAIL overwegplaten voorzien de afgelopen jaren.
Naast de overwegvernieuwing heeft aannemer Swietelsky Rail in opdracht van ProRail het spoor en de bovenleiding vernieuwd en zijn de perrons opgehoogd. Vanwege de werkzaamheden in en rond Zwolle rijden er nog tot en met maandag 20 juli geen treinen. Onder andere tussen Zwolle en Herfte aansluiting wordt de laatste hand gelegd aan de nieuwe dive-under. Met de nieuwe dive-under wordt het mogelijk voor treinen van en naar Meppel en van en naar Emmen om elkaar te ongelijkvloers kruisen, waardoor treinen niet meer op elkaar hoeven te wachten. Om dit alles mogelijk te maken moeten er ook op technisch vlak veel vernieuwingen worden doorgevoerd in de beveiligingssystemen in en rond Zwolle. Meer informatie over dit project (waar ik in opdracht van ProRail de foto's mag verzorgen) is te vinden op ProRail.nl.
In 2024 hebben veel mensen mij gesteund met een donatie. Kan ik in 2025 ook op jouw steun rekenen?
Lees waarom donaties belangrijk voor mij zijn
Lees waarom donaties belangrijk voor mij zijn
Het nieuws via mijn Telegram kanaal: StefanVerkerkNieuws
Reageren
Naam: | |
Emailadres: | |
Jouw reactie: | |
Ingestuurde reacties worden voor publicatie op deze website gemodereerd. Reacties kunnen zonder opgaaf van reden worden geweigerd als deze als kwetsend kunnen worden ervaren, als het taalgebruik slecht is, indien de reacties reclame of privacygevoelige informatie bevatten of als de reacties niet aansluiten bij het onderwerp van het nieuwsartikel. Email adressen worden niet getoond bij de reacties. |
|
Wat is het alarmnummer? Anti-spam vraag |
|
Meer recent nieuws uit Wezep:
Stefan Verkerk | |
info@stefanverkerk.nl | |
06 - 43 58 95 37 | |
@Stefanuzz | |
StefanVerkerkNieuws | |
StefanVerkerkNL | |
KvK: 08226541 |
Steun mijn werk
In 2024 hebben veel mensen mij gesteund met een donatie. Kan ik in 2025 ook op jouw steun rekenen?
Lees meer en doneer