Nieuwsarchief –
Een perfecte casus voor mij dus om eens de auto in te stappen en 3x achter elkaar deze boog te pakken, om eens te zien of ik nog opmerkelijke situaties kon vastleggen. Of het opmerkelijk te noemen is, is discutabel: het gedrag van weggebruikers in dit soort situaties in deze boog is immers al enige tijd bekend. Na de laatste matrixborden met het rode kruis komt ruim 1,5 kilometer lang niks. Bijna helemaal aan het einde van de verbindingsboog is de afzetting. Bovendien zit de uitvoegstrook naar de N50 richting Kampen er nog tussen.
In mijn auto met dashcams reed ik richting het knooppunt. Omdat op de hoofdrijbaan voor het knooppunt de rechterrijstrook al afgesloten is, wordt het extra druk op de hoofdrijbaan. Bij Zwolle-Zuid stond het op een bepaald moment al vast. Op het een na laatste portaal staat een verdrijfpijl naar links op rijstrook 4, waarna op het volgende en tevens laatste portaal op rijstrook 4 een rood kruis staat. Daarna komt niks meer tot aan de afzetting. Toen ik de eerste keer langs reed, was de afzetting nog niet helemaal compleet. Een waarschuwingsbord ontbrak nog, die stond er het tweede en derde ritje wel.
Een vrachtwagen die mij rechts passeerde in de file kwam voor mij te rijden en speelt in deze fotoserie en video een hoofdrol. De chauffeur geeft netjes gehoor aan het rode kruis en rijdt op de linkerrijstrook de verbindingsboog op. Bij het passeren van de uitvoegstrook naar de N50 rijdt hij echter weer de rechterrijstrook op en blijft deze vervolgen. Ik koos er voor om er achter te blijven, omdat ik wist wat er zou komen op de weg voor ons. En inderdaad, bij de botsabsorber moet de vrachtwagenchauffeur in de remmen en hij gaat op het allerlaatste moment naar links toe.
Helaas is dit geen eenmalige constatering. Vorige week nog bij een ander ongeval was meerdere malen hetzelfde te zien bij de afzetting, ondanks het gebruik van een rood kruis op het laatste portaal. Ook bij de tweede en derde rit zag ik nog diverse automobilisten die over de wel/niet afgesloten rechter rijstrook reden. Want dat is dus ook een ding: is een rijstrook nog afgesloten na een in- of uitvoegstrook? Ik meen ooit gehoord te hebben van niet. En dus is het ook niet goed te handhaven.
Er is dus werk aan de winkel voor Rijkswaterstaat. Die extra matrixborden boven de weg moeten er komen. En rap een beetje.
Zie ook:
Auto van de weg op knooppunt Hattemerbroek en eindigt tussen de struiken en bomen
Rijkswaterstaat gaat onderzoek doen naar matrixborden op knooppunt Hattemerbroek
Tijd voor extra matrixborden op knooppunt Hattemerbroek
Een prachtig praktijkvoorbeeld: ontbrekende matrixborden groot probleem!
In de verbindingsboog van de A28 van Zwolle naar de A50 richting Apeldoorn op knooppunt Hattemerbroek stond aan het begin van de maandagmiddag een defecte vrachtwagen. Deze vrachtwagen moest ter plaatse gerepareerd worden. Vanwege veiligheidsredenen moet - indien de vrachtwagen op de vluchstrook binnen 1 meter van de kantlijn staat - de rechterrijstrook afgesloten worden. Zodoende werd dus zoals zo vaak wordt gedaan in deze verbindingsboog een rijstrook afgesloten. Wat ook vaker gebeurd is dat op het laatste portaal voor de verbindingsboog een rood kruis wordt geplaatst.Een perfecte casus voor mij dus om eens de auto in te stappen en 3x achter elkaar deze boog te pakken, om eens te zien of ik nog opmerkelijke situaties kon vastleggen. Of het opmerkelijk te noemen is, is discutabel: het gedrag van weggebruikers in dit soort situaties in deze boog is immers al enige tijd bekend. Na de laatste matrixborden met het rode kruis komt ruim 1,5 kilometer lang niks. Bijna helemaal aan het einde van de verbindingsboog is de afzetting. Bovendien zit de uitvoegstrook naar de N50 richting Kampen er nog tussen.
In mijn auto met dashcams reed ik richting het knooppunt. Omdat op de hoofdrijbaan voor het knooppunt de rechterrijstrook al afgesloten is, wordt het extra druk op de hoofdrijbaan. Bij Zwolle-Zuid stond het op een bepaald moment al vast. Op het een na laatste portaal staat een verdrijfpijl naar links op rijstrook 4, waarna op het volgende en tevens laatste portaal op rijstrook 4 een rood kruis staat. Daarna komt niks meer tot aan de afzetting. Toen ik de eerste keer langs reed, was de afzetting nog niet helemaal compleet. Een waarschuwingsbord ontbrak nog, die stond er het tweede en derde ritje wel.
Een vrachtwagen die mij rechts passeerde in de file kwam voor mij te rijden en speelt in deze fotoserie en video een hoofdrol. De chauffeur geeft netjes gehoor aan het rode kruis en rijdt op de linkerrijstrook de verbindingsboog op. Bij het passeren van de uitvoegstrook naar de N50 rijdt hij echter weer de rechterrijstrook op en blijft deze vervolgen. Ik koos er voor om er achter te blijven, omdat ik wist wat er zou komen op de weg voor ons. En inderdaad, bij de botsabsorber moet de vrachtwagenchauffeur in de remmen en hij gaat op het allerlaatste moment naar links toe.
Helaas is dit geen eenmalige constatering. Vorige week nog bij een ander ongeval was meerdere malen hetzelfde te zien bij de afzetting, ondanks het gebruik van een rood kruis op het laatste portaal. Ook bij de tweede en derde rit zag ik nog diverse automobilisten die over de wel/niet afgesloten rechter rijstrook reden. Want dat is dus ook een ding: is een rijstrook nog afgesloten na een in- of uitvoegstrook? Ik meen ooit gehoord te hebben van niet. En dus is het ook niet goed te handhaven.
Er is dus werk aan de winkel voor Rijkswaterstaat. Die extra matrixborden boven de weg moeten er komen. En rap een beetje.
Zie ook:
Auto van de weg op knooppunt Hattemerbroek en eindigt tussen de struiken en bomen
Rijkswaterstaat gaat onderzoek doen naar matrixborden op knooppunt Hattemerbroek
Tijd voor extra matrixborden op knooppunt Hattemerbroek
In 2023 hebben veel mensen mij gesteund met een donatie. Kan ik in 2024 ook op jouw steun rekenen?
Lees waarom donaties belangrijk voor mij zijn
Lees waarom donaties belangrijk voor mij zijn
Het nieuws via mijn Telegram kanaal: StefanVerkerkNieuws
Reageren
Naam: | |
Emailadres: | |
Jouw reactie: | |
Ingestuurde reacties worden voor publicatie op deze website gemodereerd. Reacties kunnen zonder opgaaf van reden worden geweigerd als deze als kwetsend kunnen worden ervaren, als het taalgebruik slecht is, indien de reacties reclame of privacygevoelige informatie bevatten of als de reacties niet aansluiten bij het onderwerp van het nieuwsartikel. Email adressen worden niet getoond bij de reacties. |
|
Wat is het alarmnummer? Anti-spam vraag |
|
Meer recent nieuws uit Hattemerbroek:
Stefan Verkerk | |
info@stefanverkerk.nl | |
06 - 43 58 95 37 | |
@Stefanuzz | |
StefanVerkerkNieuws | |
StefanVerkerkNL | |
KvK: 08226541 |
Steun mijn werk
In 2023 hebben veel mensen mij gesteund met een donatie. Kan ik in 2024 ook op jouw steun rekenen?
Lees meer en doneer